12 January 2006

Svastike, skijanje i ciganske cerge

Ne znam da li vam je poznat polozaj svastike u ruskoj porodici? Cim se jedna sestra uda, njena najveca briga, posle vlastitog muza i dece, postaju neudate sestre. Krajnji cilj citave igre je da se i one udaju. Ali prvo zanat zene moraju da se zavrse u kuci udate sestre. Obicaj je praslovenskog porekla, ali je referenca na njega u srpskoj varijanti sacuvana samo u bezobraznom stihu: "Imam zenu i svastiku, s obe radim gimnastiku". Zasto je ovaj stari obicaj ovako oskrnavljen u razuzdanoj poetici nekog naseg kafanskog stihoklepca? To treba da cudi samo insuficijentne u poznavanju corsokaka trivijalne istorije nase nacionalne svesti. Navodno je i sam arhetip prljavog starca, naime Herr Freud glavom, s cudjenjem primetio da su sve nase psovke seksualne prirode, za razliku od prosvecenog Zapada, gde je psovka iskljucivo svetogrdna rabota. Svojevremeno sam u Londonu, od strane Kneza, bio iniciran u neke aspekte nase raspevane podrugljivosti, ali kad sam jednom, sa zaljenjem priznajem, u pripitom stanju, glavom razbio staklo na vratima jednog puba u Islingtonu i bio predstavljen zakikotanom drustvu Knezovom najavom: "Ubit', jebat' i razvalit' vrata, evo lole od toga zanata", izgubio sam dublji interes.

No da se vratimo na prvobitnu temu. Svastika, ne samo da se uci zanatu zene nego, celo vreme podseca udatu sestru da je cinjenica da je udata ne skrene s odrzavanja bracne vatre. Drugim recima, da odrzava vlastitu privlacnost i jebezljivost u kuci i ne uljulja se u sasvim predvidljivu ulogu gospodarice ognjista. Svastika je dakle neka vrsta namerno ubacenog kamencica u cipelu, koji treba da je zulja i podseca da cim je potpuno ugodno, nesto nije u redu. Da je to pametna taktika uverio sam se jos kao dete. U komsiluku moje tetke zivela je neka Jovanka, devojka od 16-ak godina u koju sam se zaljubio kad mi je bilo sedam. Posle nekoliko godina se udala i ubrzo uspela da uzgoji par guzova monumentalnih proporcija, tako da je kod tetke na kafu, ulazila postrance. Tetka joj jednom prigovori: Crna Jovke sto se bre tako zapusti, na sta ova spremno odgovori: Ma boli me uvo, udala sam se.

E da ne dozvole nekontrolisanu entropiju guzice, udate ruskinje dovode mladje sestre. U carsko doba u bogatim ruskim familijama, gospodar kuce je na javne priredbe i balove obavezno vodio i zenu i svastiku. Moglo im se, imali su i sluskinje i dojilje i kuvarice. Cak su i predstavljani tako na balovima: Bojar Kratkonogij, zena i svastika ili Knez Dolgoruki, kneginja Marja Afanasjeva i svastika Jefrosinja. Drcnije plemstvo ili kurcetiviji clanovi gornjih esalona oficirskog kora neretko su "upropastavali" i svastike, pogotovo ako je gospodarica kuce zapustala guzove srazmerno velicini imanja ili ako se radilo o porodicama visih drzavnih sluzbenika, srazmerno velicini gubernije. O varijetetima mogucih dramskih situaciju u takvim porodicnim trouglovima, uzaludno je i raspravljati. Citava stvar relativizuje teoriju Elektrinog kompleksa, pomenutog Herr Freuda, pomerajuci objekt konkurencije s majke na sestru, a cak i nas Bora Stankovic sa Necistom krvi se relativizuje kao opisivac situacione tragike. Ko koga jebe i zasto prevazilazi ove seksualno-geografski ogranicene primere iz psihologije i literature.

U modernoj, rusko-srpskoj familiji obicaj se i dalje neguje. I moja mlada maceha Aleksandra ispekla je zanat u kuci Vasilija, starijeg polubrata Vlade Rusa, pa kad se udala za mog caleta, posle nekoliko godina dovela je Jelenu najmladju sestru u kucu.

Povod za celo pisanje pojavio se kad sam sinoc, s uzasom, procitao caletov e-mail. Dokon citalac bloga, mogao je zakljuciti da je moje jesenasnje gostoprimstvo sprocu brata i njegove verenice Adriane, bilo praceno dogovorom da se vidimo u januaru ove godine. Citava ideja je u zajednickom skijanju u Italiji. Ja i Crysta, on i Adriana. Dva coveka, dve zene i cetiri para skija. NIKO VISE. E sad, bata ne bi bio bata, da nije odmah rastrubio sve po sve cetiri strane zemljinog sara. Naravno moj cale Nikola odmah zvao Vladu Rusa, ovaj Paju u St Petersburg, ovaj Zorana u London. Onda se verovatno selo kod caleta u Domodedovu ili kod Vlade u Novodevicnom, zderala se usoljena riba i sci, lokala se votka i pravio popis ljudstva (za invaziju). Sve se upisalo i poslalo meni. I sad, umesto dva mlada i zaljubljena para koji lagano krivudaju po sneznim padinama Dolomita, pojavljuje se tenkovski divizion (svi voze Volvo XC90), slovenskih hordi iz Rusije. Na prigovor Vladi upucen e-mailom dobio sam kratko i drsko: "Ajde nemoj da si picka, sto si vazda nedrustven". A caletov odgovor je bio: " Ne seri, hocu da vidim snajke". Nazovem caleta. "Pa sto nisi trazio da ti posaljemo slike, ako hoces da vidis snajke"? "De Gile, ne komplikuj, dolazimo i nista nas nece spreciti, bata je vec sredio chalet". (Ovde se pokazalo ko je guja iz nedara). "Pa dobro sto vodite tolike svastike"? "Pa ko ce da cuva decu mamlaze, a i devojke treba da vide i sveta". "Pa dobro pizda mu materina, sto onda i ja ne bi poveo svastike, ili bata, on ima cetiri"? "E ne moze, nemate jos dece".

Sta da covek radi s takvim ocem? Ma ja sam jos dobar. Svako drugi bi do sad zavrsio u Kovinu.

A pazi spiska "ljudstva". Iz Domodedova: Cale, Aleksandra, Jelena (svastika), Aca, Peca, Zina (sve deca). Iz zapadnog sveta: Ja, Crysta, moja mladja sestra iz Beograda, moj brat, Adriana (njegova verenica), Zoran (moj drug iz Londona, Pajin brat). Iz Novodevicnog: Vlada, Tanja (zena mu), Vasilij (beba, nema ni po godine, jos sisa), svastika(ne znam joj ime). Iz St Petersburga: Paja, Svetlana(njegova zena), Radovan, Vasilisa, Ratko, Natasa(njihova deca, sve tri do cetiri godine, dva para blizanaca), Pajina mladja svastika neudata, druga Pajina svastika (razvedena), plus njeno troje dece. Komada 27 (ako sam dobro prebrojao). Od 4 na 27. Koga da krivim? Otkud taj ciganluk u nasem narodu? Kusturice jebacu ti kcerku. Opremu i skije cu da iznajmim, zilet cu da kupim. Treba mi da isecem vene. Krv na snegu. Ideja i naslov za kriminalni roman.

No comments: