03 June 2005

zivotinje koje pripadaju caru i ribe izvezene na svili...

Dugo cutimo dok pijemo caj. Ta tisina ne izaziva nelagodu. Odjednom Maemi poce da pevusi, prvo tiho a onda sve glasnije. Njen glas me podseca na zvono crkve u selu pored Suzdalja koje sam cuo jednog zimskog predvecerja u daljini. Ona peva a onda dugo zadrza jedan ton. Na kraju ucini mali gest glavom, a Akiko i Haruko prihvatise. Maemi prestaje da peva, dok njih dve izvode neku vrstu dijaloga. Melodija je apsolutno nepredvidiva ali opojna bas zbog toga. Takara se ukljucuje, njih dve prestaju. Dok peva podize oci i kao da prati pogledom nesto na nebu. Ona opet zavrsava dugim tonom na koji Maemi nastavlja pevajuci sve tise i tise. Ona zavrsava, a ostale joj se lako naklone. Osecam da je neumesno da aplaudiram. Zapravo i da sam hteo ne mogu. Iskusio sam onu sveprozimajucu ganutost koja me je prvi put obuzela kao klinca od cetrnaest godina kad sam cuo jedan devojacki hor u Popovoj Gori kod Vladivostoka i zauvek postao zaljubljenik zenskog horskog pevanja. Akiko je osetila da me je pesma pogodila. Kad sam se okrenuo prema njoj odmah mi je uhvatila pogled. Zaustio sam da nesto kazem ali sam odustao. Spustila je dlan na moju ruku. Kaze da je to jako stara pesma iz njenog kraja. Spevala ju je jedna zena pre nekoliko vekova. Molim je da mi isprica o cemu ta pesma govori. Ona brzo razmeni par reci sa Maemi na Japanskom pa poce. Zenu jednog samuraja probudili su u zoru neki cudni krici. Izasla je na verandu dvorca i videla da je macka uhvatila caplju u dvoristu. Caplja je bila ranjena i nije mogla da poleti, ali je pokusavala da se oslobodi macke koja ju je grizla za vrat. Ona je zavristala, njene kceri su istrcale za njom i dok je stari vazal bez ruke oterao macku caplja je vec bila slepa, macka joj je izgrebala oci. Njena najmladja kcer je rekla starcu da ubije caplju dok je majka neutesno ridala. Znala je da je njen muz poginuo u boju, jer je caplja bila na zastavi njegove porodice. Najmladja kcer joj je rekla majko pogledaj gore. Jedna usamljena ptica letela je iz pravca bitke. To znaci da je tvoj sin ziv i da se nasa porodica nece ugasiti. Njen muz je stvarno bio oslepljen u boju. Preziveo je bitku, ali je posle izvrsio sepuku, a glavu mu je otsekao njegov oficir, unuk starog vazala. Njegov sin se vratio iz bitke kao pobednik i sacuvao klan.
Kako divna prica, da li se to stvarno desilo? Da, kaze Akiko, Maemi je potomak te porodice.
To me prenelo na sasvim drugo mesto. Neiskaziva melodija pesme koju sam cuo i ova istorija, Michael Foucault i njegovo objasnjenje kako je napokon shvatio strukturalizam.

No comments: